Kola med chokladöverdrag

Igår började jag  att baka lite julgodis.
Testade att göra kolor som jag doppade i choklad. Ganska goda, dock gillar inte jag mörkchoklad så ska tetsa med lite ljusare med :)

ca 60 st

100 g Arla smör
2 dl Arla Köket vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
150 g mörk choklad

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker.
Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när du kan göra ett kulprov. Häll smeten på smörpapper i en form ca 20 x 30 cm.Låt svalna och skär i bitar. Dela chokladen i bitar och smält den i en skål i vattenbad eller i mikro. Doppa kolan i chokladen och lägg den på smörpapper. Garnera eventuellt med lite kokos.
Ställ sedan in i kylen tills det stelnat, njut sedan =)


Kommentarer
Postat av: Sandra U

Ser också smaskens ut. Blir de mjuka, sega eller hårda sen?

2010-12-17 @ 14:02:47
URL: http://smulander.blogspot.com/
Postat av: emma

helt under bart godda finns det mer så vill jag ha...

2010-12-19 @ 17:32:01
Postat av: Sabina

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2012-03-19 @ 00:40:05
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0