Knutbullar

Idag vart det bullbakning här hemma. Jag och dottern bakade.
Meningen var att vi ska bjuda på dessa när lilleman fyller 1 år den 3 Mars.
Ett tag kvar kan tyckas men har man en mamma som mej så ska det bakas mycket ;)

Ca 15 st
75 g margarin
½ msk kardemumma
2 ½ ddl lättmjölk
1/4 tsk salt
½ dl socker
25 g jäst för söta degar
7-8 dl vetemjöl
pärlsocker
Ställ fram margarinet så det blir rumstempurerat.
Häll i mjölken, saltet, sockret & kardemumman. Värm till fingervarmt (37 grader)
Smula sönder jästen i en bunken och häll sedan i vätskan, lös upp!
Häll sedan i margarinet och mjölet. Arbeta degen tills den är bra. Låt jäsa i 45 min.
Ta sedan upp på mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangulär kaka.
Bred margarin över degen, häll på lite strösocker och vaniljsocker.
Vik kakan sedan dubbelt från långsidan.
Skär ca 15 st remsor av kakan.
Gör sedan ett snitt i varje längd. Tvinna sedan ihop en längd och gör till en knut.
Låt sedan jäsa i 40 min. Pensla med ägg och ha på pärlsocker  
Sedan in i ugnen i 275 grader i ca 8 min.



Kommentarer
Postat av: Sandra - Mamma till Linnéa & Elise

De där bullarna såg ju inte alls goda ut! ;) Ljuger



Ja, det kan du ju göra... Visa mig böckerna alltså. Funderar på att göra en sats sugarpaste bara för att öva på lite färgning och modellering. =)



Ja, glassmaskinen är ju mer till vardagsbruk och inte till stora satser. Men det finns säkert något större att få tag i... Men då kostar de säkert där efter.

Fördel med eget företag: Vi kan köpa STOR glassmaskin! =D Man får ju tillgång till en helt annan marknad när de gäller köksutrustning.



Kramar!

2011-01-16 @ 18:33:31
URL: http://smulander.blogspot.com/
Postat av: Sandra - Mamma till Linnéa & Elise

Japp, japp! Om du har tid så. =) Kanske komma över och leka nån dag? Barnen alltså? ;)



Jag är väl alltid snäll? ;)



Ang. min/a bloggar så har jag lite beslutsångest över hur jag vill ha det. Men tror att det börjar närma sig ett ok resultat. Nu ska jag bara komma på ett sätt att göra en tjusig header tänkte jag. Men programmet jag fixar fotona med fick det inte till nått vidare resultat.

2011-01-16 @ 18:48:20
URL: http://smulander.blogspot.com/
Postat av: Sandra - Mamma till Linnéa & Elise

Låter som en bra idé. =)

2011-01-16 @ 18:57:53
URL: http://smulander.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Gud vad duktig du är.. jag klarade inte ens av kladdkaka igår, hur kass får man bli? Suck!

2011-01-16 @ 22:11:21
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nej kladdkakan blev bränd :( Men det gick att skrapa av men det såg hemskt ut :(

2011-01-17 @ 08:31:16
URL: http://fotolaiza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0