Baguetter

Igår bjöd vi över våra vänner familjen Öberg på lite grillning. Tänkte att det kunde bli gott med lite nybakade baguetter till. Så jag ställde mej & gjorde det.
Men ja jag vet inte vad jag gjorde för fel.. De ser inte ut som baguetter & smakar inte heller som baguetter, men de blev väldigt populära! Alla tyckte att de vart supergod, luftiga och goda.

Så här kommer receptet på misslyckade baguetter ;) Receptet hittade jag i en pärm som jag satt in recept jag skrivit av ifrån någon för många år sedan..

3 st blir det
50 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
13 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen löst sej. Tillsätt saltet & nästan allt mjöl. Arbeta sedan ihop degen.
Täck över bunken med plastfolie & låt stå i 2 timmar.
Häll upp lite mjöl på ett bord, knåda in lite i brödet. Forma sedan 3 små limpor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Låt jäsa 1 timma utan bakhandduk.
Sätt sedan ugnen på 275 grader. Grädda brödet i mitten av ugnen ca 10 min. Ta ut och lägg på galler utan bakhandduk.


Kommentarer
Postat av: emma, mamma till julia (foto)

vsg :) allt bra med oss, er då? :) tråkigt sommarväder dock, här regnar det och är ca 16 grader.. trök trök! kram

2011-07-15 @ 15:38:06
URL: http://emmzien.blogg.se/
Postat av: Monika

Tycker dom ser ut som ciabata!

2011-07-15 @ 17:57:44
URL: http://arbetandemamman.blogg.se/
Postat av: linda - en vimsig mamma

nopp inga svar ännu så fler prover och tagningar på måndag. kram

2011-07-15 @ 21:31:05
URL: http://holen666.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0