Pannacotta med rabarber

Ikväll bjöd vi här hemma min lillebror & hans tjej på middag. Vart grillat, mycket gott som alltid!
Ville såklart bjuda på något gott till efterrätt. Har tittat i min baka tidning och har sett detta recept och har länge velat testa det! Så idag får det bli det, vart omtyckt :)

Till 6 st behöver du:
Pannacottan:
3 gelatinblad
5 dl grädde
½ dl strösocker
1 vaniljstång
1 tsk citronskal

Rabarberkompotten:
300 g rabarber
3/4 dl råsocker
1 msk vatten
½ tsk kanel

Börja med att göra pannacottan.
Häll grädde % socker i en kastrull. Skär vaniljstången mitt itur & skrapa ur fröna. Lägg i fröna och stången med grädden. Koka upp och ta av från plattan. Låt stå i 10 min.
Undertiden så lägger du gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.
När gräddblandningen stått i 10 min får du sila bort vaniljstången & fröna i en sil. Ta upp gelatinbladen & krama ur vattnet och lägg i gräddblandningen, rör om tills gelatinet smält.
Häll sedan upp i 6 st glas, ställ i kylskåp minst 1 timma.

Gör sedan rabarberkompotten.
Börja med att skära rabarberna ca 1 sm långa. Lägg i en kastrull, tillsätt vatten & kanel, låt sjuda upp.
Häll över sockret, Låt sjuda tills det blir mjukt. Ställ av från plattan & låt svalna.

Häll sedan över rabarberkompotten över pannacottan, minst 1 timma innan servering. Men gör den helst dagen innan.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Låter verkligen gott :)

2011-07-12 @ 06:34:16
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Emma

taack:;) vad gott de såg ut de du lagat:)

2011-07-12 @ 20:31:42
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Martina

De lätt riktigt gott gumman:) duktig du är som bakar och testar en massa nytt. Har du nått bra hemma gjord glass recept du vill dela med dig av?:) kram

2011-07-13 @ 09:26:44
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej, såg på Heavenly cupcakes att du ska baka whoopies. Kolla in min blogg, under småkakor, (eller sök på whoopies) för fler smaker. De är såå roliga att baka! Ska spana in din blogg mer.

Kram Sara

2011-07-13 @ 10:21:39
URL: http://www.sarasdelikatesser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0