Macaroner



Dessa kakor är underbara kan jag bara säga! Smälter i munnen!
Jag själv har googlat efter dessa kakor, de kan göras i många smaker och fäger. Bara låta fantasin ta fart :)
Detta recept gjorde jag mina kakor på, men finns några andra som jag ej testat. Dessa fungerade bra tycker jag

Ca 24 st
100 g skållad mandel
3 äggvitor
200 g florsocker
4-5 msk socker

1) Koka upp vatten och lägg ner mandeln och låt koka ca 1 min. Ploppa sedan bort skalet från mandeln, låt torka.
Finmal sedan mandeln i en mandelkvarn. Blanda med florsockret.

2) I en annan skål vispar du ägg och socker till maräng, den ska vara tjock, fast och glänsig när den är färdig

3) Häll försiktigt ner mandelblandningen o marängen och rör med en slickepott.

4) Fyll en spritspåse med smeten och klicka ut på bakplåtspapper. Låt kakorna vila minst 60 min innan du sätter in dem i ugnen. Detta är för att kakorna inte ska spricka i ugnen.

5) Värm ugnen till 150 grader. Grädda sedan kakorna i ca 10 min i mitten av ugnen. Låt kakorna sedan svalna innan du har på smet och trycker ihop kakorna försiktigt.

Till mina kakor hade jag kakao i och även smörkräm mellan dem. I smörkrämen hade jag även kakao i.

Smörkräm:
50g rumstempererad smör
1dl florsocker
1tsk vaniljsocker


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0