Ljusa havrebollar

Min 2 åriga dotter fråga mej idag om vi inte kunde baka. Klart jag inte kunde säga nej! Barnen har legat hemma i magsjuka och feber i 2 veckor nu så lite måste man hitta på att göra.
När jag var liten hade kiosken ett par super goda havrebollar! Ville testa att göra detta men de smakade inte alls så som jag hade hoppats på. Lite för mycket kaffesmak, men bara att leta vidare.
Dessa var iallafall goda så ger er receptet med =)


Ca 25-30 st
100 gram smör
3 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk kakao
2 msk kokt kaffe
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop alla ingredienser i en matberedare i ca 5 min. Rulla sedan små bollar av dem (Väldigt kladdigt och svårt, nästa gång testar jag nog utan matberedaren)
Rulla sedan bollarna i kokos, in i kylen smaka sedan av!


Min dotters små söta fingrar som vart med på bild, hon var så ivrig och kunde inte vänta =)


Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Havrebollar är ju så himla gott, de ni har gjort ser riktigt goda ut!

2010-12-01 @ 17:30:15
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Maggie & Marit mams´till River & Pärlan

jag har ett jätte gott recept på havrebollar, bäst blir dom om man tar lite mer smör i :)

2010-12-01 @ 22:13:05
URL: http://mheartm.blogg.se/
Postat av: Maggie & Marit mams´till River & Pärlan

jag tror det är samma saker i men andra mått och sen gör jag dom på ett annat sätt :) vispar socker och smör med el-visp sen mixar jag havregrynen och blandar i allt torrt sen häller ja det i smöret och blandar lite med en gaffel och sen har jag i kaffet sist :)

2010-12-04 @ 10:17:43
URL: http://mheartm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0