Lakrits & hallonmousse

Som jag skrivit förut har jag & min man kort som heter 52 weeks of love. Varje vecka tar någon av oss ett kort med en utmaning på som man ska göra för den man är tillsammans med.
Denna vecka fick jag att jag skulle bjuda ut min man på resturang. Men detta är lite svårt med 2 småbarn & lite pengar. Så jag gjorde en liten resturang här hemma istället.
Såklart måste man ha efterrätt.
Detta recept hittade jag i tidningen baka. Har velat testa detta mycket längre, men tyvärr var det inte så gott som jag hade trott. Men gick ju ner ;)

Detta recept är till 6 st men jag gjorde till 4 så var lite mycket

Börja med lakritsmouseen
1 ägg delat med gulan & vitan
1 msk strösocker
1 tsk maziena
1 msk lakritspasta
3/4 dl vispgrädde

Vispa äggulan & socker vitt & pösigt i en kastrull. Rör lakritspastan & maizena & tillsätt detta i äggblandningen.
Koka sedan upp under omrörning. (Det tjocknar super fort när det väl tjocknar så var med)
Låt detta sedan svalna. Vispa grädden och blanda försiktigt ner med de andra ingridenserna. Vispa sedan äggvitan till ett hårt skum. Rör även ner detta i blandninge. Häll upp i glas & ställ i kylskåp ett tag.

Hallongele
1 gelatinblad
1 ½ dl hallon
1 citron, saften
½ dl strösocker

Lägg gelatinbladet i kallt vatten i några minuter.
Mixa hallonen & häll i en kastrull.Tillsätt även citron & strösocker. Värm upp och lägg i gelatinbladet, rör tills gelatinet smält.Ställ kallt en stund, häll sedan över lakritsmoussen.


Kommentarer
Postat av: Martina

såh spännade ut:) men vet inte om man skulle våga göra nått sånt:P

2011-08-07 @ 11:33:43
URL: http://beautywolf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0