Julgodis!

Här hemma bakas det julgodis för full rulle. På julafton kommer vi vara hemma hos min man mormor & deras släkt. Jag brukar ta med mej lite julgodis & detta år sa svärmor att hon bara längtar efter mitt godis. Så blir att ta med sej detta år med, men jag tycker att det bara är roligt!
Detta år har jag testat lite nya saker som dessa två som jag lägger upp nu...

Winernougat ca 20 bitar
250 g noguat
150g mjölkchoklad
100 g mandelspån

Börja med att rosta mandlarna i en varm stekpanna.
Smält sedan noguaten i vattenbad, när den är helt smält rör du ner chokladen, låt aven denna smälta.
När chokladerna har smält rör du ner mandlarna. Häll upp i en avlång form. Jag hade en form ifrån ikea som man kan göra bröd i, hoppas ni förstår vad jag menar :) Klä formen!
Låt stelna i kylskåp & skär sedan i bitar, de är himmelska!



 Dessa la jag i denna ask som jag gjort själv =)

Toffifee liknande godis ca 35 st
1 dl socker
1 dl grädde
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
Ca 30 hasselnötter
100 g nougat
50 g mörk choklad

Koka upp grädde, socker och sirap och sjud tills termometern kommer upp i ca 120° eller tills kulprov fungerar. Rör inte under kokning!
Rosta hasselnötterna i en varm stekpanna tills det börjar knäppa i dom. Lägg dom i en handduk och gnugga bort skalen.
Ställ upp ca 35 knäckformar på en plåt. Ett tips är att ställa bakplåtspappaer under formarna så om du spillar blir det inte på plåten.
Smält nougaten och lägg den i en spritspåse.
När kolan nått 120 grader så häller du upp det i knäckformarna, tryck ner en nöt i varje kola. Spritsa sedan noguaten över.
Smält chokladen och lägg en liten klicka på toppen av varje godis.
Ställ kallt & njut sedan



 
Mina godiar vart kankse inte så snygga men goda vill jag lova! Även denna ask har jag gjort själv, tänk vad bra med tomma teaskar =)


Kommentarer
Postat av: Katarina

Så gott det låter!

2011-12-18 @ 08:57:45
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Simone

åh wienernougat är en av favoriterna,så himla goda och de gör ja varje år och de går sjukt fort slut också

2011-12-18 @ 12:06:09
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.com
Postat av: Vardaxlyx

Mumsigt det ser ut =)

Önskar dig en trevlig måndag!

Kramkram

2011-12-19 @ 08:47:03
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Eleonore

Så gott julgodis du gjort! Har inte gett mig på den franska nougaten själv men verkar inte vara det lättaste :)

2011-12-19 @ 11:56:56
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0