Brända mandlar

Förra året gjorde jag ett försök på brända mandlar men gick väl sådär kan man säga. De smakade faktiskt popcorn :P
Så detta år testade jag leilas brända mandlar. Super goda! Mumma!
Det går ju inte att gå på en marknad utan att köpa brända mandlar, dessa kommer jag göra igen! =)

250 g skalad hel mandel
3 dl florsocker
½ dl florsocker till separering

Skålla mandeln först. När du skållar lägger du mandeln i kakoande vatten i någon minut. Låt svalna lite och ta sedan bort skallet. De bara ploppar bort.
Lägg sedan i florsocker och mandel i en stekpanna. Värm på och rör hela tiden tills florsockret börjar smälta. När du hör mandeln knäppa tar du av den från plattan och låter vila ca 1 min.
Häll sedan upp på smörpapper och separera nötterna ifrån varandra, låt svalna och njut! =)


Kommentarer
Postat av: Sandra U

Har faktiskt aldrig ätit. Har alltid trott att de är just... Brända. ;)

Kanske värt att testa nån gång. =)

2010-12-20 @ 17:04:37
URL: http://sandraulander.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Oh ser otroligt mumsigt ut :) Verkade inte sååå svårt att göra heller, kanske!



Kramar!

2010-12-21 @ 09:11:51
URL: http://fliza83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0