Knäck i storalass

Under julen ska vi först till smabon släkt på julafton, dagen efter bär det av till min mamma&pappa och syskon kommer. Jag har lovat att ta med mej julgodis till båda. Så idag har jag bakat som bara den!
Vart 3 olika sorters knäck.
"Vanlig" Choklad & Lakrits.
Här kommer recepten

Vanlig knäck
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk smör

Choklad knäck
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk  smör
2 msk kakao

Lakrits knäck
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk Arla smör
20 st turkiskpeppar.

Blanda grädde, sirap och socker i en tjock bottnad kastrull. Koka upp och rör ibland. Låt koka tills 122 grader.
Tillsätt mandel, ströbröd och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl.
För chokladknäcken häller ni i kakaon när knäcken hat kokat klart.
Till lakritsknäcken krossar ni lakritsen och har i den när kolan kokat klart.
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Lisa

vad duktig du är som gör knäck!

de kommer jag aldrig att klara av :( orkar inte ens prova! ha ha..

men OTROLIGT gott är det :)



kram!

2010-12-19 @ 22:32:26
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Sandra U

Ser att jag fått plats på din länklista. Trevligt! Hoppas de inte gjorde nått att jag länka till dina bloggar?

Har upptäckt att jag har en knäckråtta som går i kylen... Måste nog baka en sats till. Tänkte testa ditt recept. Har aldrig gjort med ströbröd i. Men det låter spännande.

Ska snart skriva mig en liten lista och handla maaassor och baka massa godsaker. Nu sätter jul-godis-baket igång på allvar! Wohoo!! =D

2010-12-20 @ 07:25:49
URL: http://sandraulander.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0