Lussebullar

Igår var det dags att baka lussebullar här hemma. Jag & dottern Alicia bakade. Alltid lika roligt!
Vi gjorde lussekatter. hjärtan & Alicia gjorde en bil :)
Dock vart jag besviken då de inte smakade något saffran alls! Ändå hade jag i 2 påsar av Santa Maria. Trodde jag var ett bra märke? Nästa år får man väl ha i 4 påsar? :P
Här kommer receptet 

  • 50 g 1 pkt jäst för söta degar
  • 150 g Margarin eller smör
  • 4 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • 1 burk à 250 g kesella (valfri fetthalt)
  • 2 frp à 0,5 g saffran
  • 1,5 dl strösocker
  • 0,5 tsk salt
  • ca 17 dl vetemjöl

Smula sönder jästen och lägg i en bunke. Värm mjölken till fingervamrt 37 grader.
Häll mjölken över jästen, rör om till jästen är löst. Smöret hade jag i som små bitar. Har hört att det ska bli saftigare då. Men om man inte vill göra så så smält smöret med mjölken.
Häll sedan i de andra ingridenserna, mjölet sist. Ha i mjöl så att degen släpper ifrån kanterna.
Låt sedan jäsa till dubbel storlek, ca 30 min under bakhandduk.

När det hat jäst klart gör du lussebullar av dem. Låt jäsa 30 min igen under bakhandduk.
Pensla sedan med vispat ägg och ha på russin eller pärlsocker.
Grädda i ca 8 min i 225 grader. Låt bullarna svalna på plåten under bakhandduk.


Kommentarer
Postat av: Maggie & Marit mams´till River & Pärlan

våra fick inte heller någon smak..

2010-12-04 @ 10:14:04
URL: http://mheartm.blogg.se/
Postat av: fröken kök

sv: tack så mycket för komplimangen, det värmer oerhört..

2010-12-04 @ 18:27:00
URL: http://frokenkok.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0