Pepparkakor

Igår var det dags för pepparkakor. Jag har aldirg gjort en egen deg men igår tyckte jag att det var dags!
Jag kände verkligen en lycka när jag & min 2 åriga dotter satt och bakade pepparkakor. Hon älskar med att baka och vi had es mysigt, är något speciellt med julbak =)
Jag tänker då aldrig mer köpa färdigpepparkaksdeg! Denna var ju super enkel och god =)
Gjorde Mildas recept, tänker att jag delar med mej av den =)



200 g Margarin
2,5 dl strösocker
1 dl ljus eller mörk sirap
2 tsk kanel, malen
1 tsk nejlikor, malda
2 tsk ingefära, malen
2 tsk pomeransskal, malda
2 tsk bikarbonat
0,5 dl vatten
1 ägg
8-9 dl vetemjöl


Gör så här

1. Lägg margarin, socker, sirap och kryddor i en kastrull.
2. Värm ingredienserna försiktigt tills margarinet har smält. Låt blandningen svalna.
3. Lös upp bikarbonat i vatten och tillsätt det till blandningen.
4. Rör ner ägg och blanda i mjöl.
5. Täck med aluminiumfolie och låt degen vila på svalt ställe över en natt. ( jag gjorde i några timmar)
6. Sätt ugnen på 175 °C. Kavla ut degen tunt, ca 2 mm, på mjölat bakbord och tag ut kakor med mått.
7. Lägg jämnstora pepparkakor på smorda eller bakplåtspapperklädda plåtar.
8. Grädda kakorna i mitten av ugnen 6-8 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0