Tårtbotten 3 lika delar

Jag har sett att det är välidgt många som använder sej utav detta recept. Detta gör att du får en hög & fin tårta. Tyvärr har jag inte lyckats många gånger att få den så hög men nu har jag kommit på mitt egna lilla knep. Jag gör en storlek större än vad formen är & då blir det kalas bra!

Du behöver 3 lika stora glas, ägg, mjöl, socker & bakpulver
Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
 Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg
Bakpulver tar du såhär mycket utav: Till 2-3 ägg, 1 tsk Till 4-5 ägg, 1,5 tsk Till 6 ägg, 2 tsk

 Börja med att starta ugnen på 175 grader. Knäck upp så många ägg du ska ha, Häll mjöl & socker i de andra glasen lika högt som ägget är i sitt glas. Blanda ägg & socker vitt & poröst. Vänd försiktigt ner mjöl & bakpulver. Klä en form i bakplåtspapper. Ifall tårtbotten blir högre än vad din form är, är det jätte bra att ha bakplåtspapper så inte smeten rinner över.
Grädda längst ner i ugnen. Öppna inte luckan de första 20 min! Då finns det stor risk att tårtbotten sjunker ihop. Nu ska ju detta gräddas olika tider beroende på hur stor du har:
 Om du har 2 ägg, 20 min
 Om du har 3-4 ägg, 25-30 min
Om du har 6 ägg, 35-40 min
 Du känner med en sticka när botten är klar, är den inte kladdig är den klar! Låt den ligga kvar i formen ca 10 min innan du tar bort den. Du kan även göra en chokladbotten. Då byter du ut 1/4 av mjölet & har i kakao i istället. Nu skulle ju jag lägga upp en bild men det verkar inte gå så får se om jag får det att fungera senare... Nu när jag la upp detta inlägg är all text direkt efter varandra, inte något mellanrum som jag har gjort.. Blogg.se fungerar nog inte som det ska just nu


Kommentarer
Postat av: simone

a detta är ett bra recept,men jag har även ett annat som ger stabilare tårtbotten om man ska göra våningstårtor och är supersaftigt för i det receptet innehåller det smör..mums

2012-01-18 @ 16:33:36
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.com
Postat av: Ida

Ska göra detta recept nu.. Blogg.se funkar inte i vissa webbläsare. Då måste man hålla ner

Tangenten under Enter-knappen samtidigt då funkar det igen! :)

2012-03-09 @ 07:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0