Matiga tekaor

Dessa tekakor gjorde jag idag, mycket goda!
De är även lite matigare då det är havregryn i dem.

Ca 30 st

  • 8 dl havregryn ( jag hade 4 dl fiberhavregryn & 4 dl havregryn)
  • 1 Liter mjölk
  • 175 m margarin
  • 75 g jäst
  • 1 tsk salt
  • ½ dl socker
  • ca 2 liter vetemjöl

 

  • Låt havren svälla i mjölken i ett par timma
  • Skär ner margarin i havreblandningen och värm till 37 grader. smula ner jästan och rör. Ha sedan i salt, socker & det mesta av mjölet.
  • Arbeta sedan degne  smidig & låt jäsa under bakhandduk i ca 30 min.
  • Efter 30 min tar du upp degen och rullar små bollar.  Platta till dem och sedan nagga med en gaffel. Nu ska degen jäsa igen i 30 min.
  • Efter jäsningen in i ugnen i 225 grader i ca 10 min. Smaka av och njut ;)


Kommentarer
Postat av: Sandra U

Jupp, jupp! Detta ska allt testas. =) Hoppas dock att jag inte fryser sönder jästen även denna gång. Haha!

2010-11-25 @ 00:23:30
URL: http://sandraulander.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0