Morotsbröd

Nu på morgonen gjorde jag ett sånt gott bröd! Morotsbröd, både gott & nyttigt.
Ni borde verkligen testa att göra detta bröd!
Detta är till 24 bullar

50 g jäst för söta degar
50 g smör eller 0,5 dl olivolja
5 dl vatten eller mjölk
1,5 tsk salt
1 dl vetekli
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrö
4 dl rivna morötter
3 dl grahamsmjöl
6-8 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt vatten rör om och värm till 37 grader.
Häll över vätskan över jästen och rör så jästen löser sej.
Rör ner salt, vetekli, solrosfrön och linfrön. Skala och riv morötter på rivjärn. Rör ner de rivna morötterna. Rör ner grahamsmjöl. Tillsätt sedan lite i taget av vetemjölet och kör till en deg.
Låt sedan jäsa i 30 min under bakhandduk.

Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda degen med lite vetemjöl.
Gör sedan små bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper på.
låt jäsa igen i 20 min

Grädda bullarna mitt i ugnen i 18-20 minuter i 225 grader. Låt svalna på galler under bakduk.

.


Kommentarer
Postat av: Sandra

dessa måste jag göra..=) kul mä någe annat bröd, än de tråkiga som finns på affärerna..



Blev även rätt inpad på dina cupcakes under...=) hehe

då nutella är min starka svaghet.. haha

Men kommer väl knappast bli så toppiga o fina som dina..=) <3

2010-10-31 @ 12:37:20
URL: http://sandravl.blogg.se/
Postat av: cilla

kanonfin blogg, måste kolla in ordentligt. kramisar

2010-11-01 @ 21:48:21
URL: http://wiccankraft.blogg.se/mumsfillibabba

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0