Två sorters kakor

Imorgon ska min mamma på ett möte. Hon frågade om inte jag kunde baka 2 sorters småkakor och cupcakes.
Självklart!
Så småkakorna bakade jag idag, cupcakesen blir till att baka imorgon.


Kakorna jag bakade vart : Chokladsnittar & kolasnittar
Här kommer recepten på dessa kakor:

Chokladsnittar ca 30 st (7 sorters kakor boken)
100 g margarin
1 1/3 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
½ msk vaniljsocker

Ägg till pensling & pärlsocke till garnering

Börja med att sätta igång ugnen på 200 grader.
Blanda sedan alla ingridienser till en smidig deg.
Dela degen i 3 lika stora delar. Rulla ut varje deg så de får plats på en plåt med bakplåtspapper på. Lägg på plåt och platta till degarna något.
Vispa sedan lätt upp 1 ägg och pensla på. Strö över lite pärlsocker och grädda mitt i ugnen ca 15 min.
Ta ut kakaorna och skör ca 2 cm breda. Låt sedan svlana.

Kolakakor ca 30 st:
100 g margarin
0,75 dl strösocker
½ msk ljussirap
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl.

Vispa margarin, socker & sirap i någon minut med elvisp eller matberedare. I  med det andra och arbeta till en smidig deg. ( Jag tycker det är lättats med händerna då)
Dela degen i 3 delar. Rulla ut och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Platta till degarna något. Grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 min eller tills de fått fin färg.
Skär kakorna i 2 cm tjocka skivor och låt sedan svalna


Kommentarer
Postat av: Karin

Nu är du på plats på bakbloggskartan!

Kram Karin

2011-04-11 @ 19:13:41
URL: http://www.bagerskan.se
Postat av: Alexandra

VAd skönt att det gick bra. Jodå med oss är det bara bra! kram

2011-04-11 @ 22:51:16
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej gumman!



mums vad gott =)

du, jag bakade hallongrottor här hemma.. men sylten och degen bara rann ut i ugnen =(

hade jag de inne för länge då eller vad gjorde jag för fel?

blir aldrig bra när jag bakar =(



ser mumsigt ut det du bakat iaf!

ja, hon fick massor med leksaker, massa kläder och så lite sparpengar! perfekt =)

haft en bra dag?

kramar!

2011-04-12 @ 11:02:23
Postat av: Lisa

De va ja som skrev innan =)

2011-04-12 @ 11:03:57
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Emma

aj aj aj. Vilken tur att dem fixat det.

2011-04-12 @ 16:14:13
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Alexandra

JOdå det är bara bra med oss. Med er då?

2011-04-12 @ 23:03:44
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0