Vitlöksbröd

Jag älskar verkligen vitlök, så jag exprementerade en gång.
Detta visade sej bli riktigt gott och omtyckt!

För ca 10 bullar ( jag gjorde ganska stora)
50 g jäst
50 g smör
5 dl lättmjölk
1 msk strösocker
1 tsck salt
12-13 dl vetemjöl
vitlök efter behag

Smält smöret i en kastrull, häll sedan i mjölken, sockret, saltet. Låt blandningen bli 37 grader. Smula undertiden jästan och lägg i en bunke. I med ätskan på jästen och rör tills det löst sej. Pressa sedan i vitlök.
Tillsätt det mesta av mjölet och gör en smidig smet. Ha på lite mjöl på degen innan du låter den jäsa.
Degen ska jäsa i 45 min under bakhanduk.
Efter jäsningen tar du och gör bollar av degen och lägger på plåt, platta till & jäs igen i ca 30 min.
In i ugnen på 225 grader i ca 10 min.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0