Bojans limpa

Detta recept fick jag av min mamma för många år sedan.
Det är verkligen super gott!
Idag kokade jag sparrissoppa till lunch och bakade då detta bröd & hade tilll, underbart!

Till 2 limpor behöver du:
1 liter fingervarmt vatten (37grader)
50 g jäst
½ msk salt
1 liter rågsiktsmjöl
1 liter vetemjöl (knappt)
Lite olivolja

Smula sönder jästen i en bunke, värm vatten till fingervarmt, lös upp jästen i vattnet.
Häll i de andra ingridenserna och blanda ihop. Låt jäsa under bakhandduk i 60 min.
Dela degen sedan i 2 delar, Forma till limpor eller lägg i en brödform.
Låt jäsa under bakhandduk igen i 20 min.
Pensla brödet med lite olivolja. Grädda mitt i ugnen ca 30 min på 200 grader.
Låt svalna under bakhandduk.



Kommentarer
Postat av: Martina

såg riktigt gott ut:) själv ska jag inte äta sånt börjat med lchf:)



emilia blir 9 månader den 27 juli:)



Hur är allt?

kram

2011-07-24 @ 11:30:08
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: linda - en vimsig mamma

hoppas ni har en bra och fin måndag! krma

2011-07-25 @ 10:25:56
URL: http://holen666.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0