Bondkakaor

När vi firade min mamma frågade hon även om jag kunde baka lite småkakaor.
Min dotter Alicia pekade i bakboken att hon ville göra bondkakor, sagt & gjort.
Dessa tog jag även med mej när vi var borta över valborg i Norrköping hos min sambos moster & kusiner. Kakorna blev väldigt uppskattade.
Mycket roligt då jag & småkakor inte brukar komma överrens när jag ska baka dem ;)

Till 45 kakor behöver du:
1 dl sötmandlar
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
125 g margarin
2 msk ljus sirap

Hacka nötterna i en matberedara, ganska grovt. Skär margarinet i små bitar och häll ner det och de torra ingridienserna i matberedaren med nötterna.
Kör allt tills det är finfördelat.
Tillsätt sirapen och kör så det blir en bra deg.
Rulla ut degen till en orm som är 4-5 cm tjock. Linda in i plastfolie & lägg i kylskåpet ett tag. (Jag hade min inne minst 60 min.)
Starta sedan ugnen på 200 grader.
Skär degen i ½ cm tjocka skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper på.
Grädda mitt i ugnen ca 8 min.


Även denna bild är tagen med min mobilkamera så bilden är inte den bästa...


Kommentarer
Postat av: Martina

va kul att dem var så uppsakattade du är duktig du gumman:D



jo allt är bara bra med oss:) emilia som är små gnällig och så vet inte om de kan ha att göra med att hon tog sprutorna igår eller om hon är trött men anars är de bara bra här hemma.

hoppas Alicia kryar på sig



kram

2011-05-04 @ 08:40:05
URL: http://beautywolf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0